ETICKÝ KODEX
poskytovatele poradenství a administrativní podpory pro programy administrované Státním fondem životního prostředí ČR
I. Preambule
a) Etický kodex poskytovatele poradenství a administrativní podpory pro programy administrované Státním fondem životního prostředí ČR (dále jen „poradce“) je souborem základních pravidel a dobrovolně přijatých povinností a postupů vedoucích k etickému a profesionálnímu jednání při poskytování služeb.
b) Poradce se přijetím tohoto kodexu zavazuje, že bude žadateli o podporu z dotačních programů Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „klient“) srozumitelně poskytovat všechny informace, napomáhat mu v porozumění obsahu relevantních dokumentů a lepší orientaci v nabídce poskytovaných služeb.
II. Základní ustanovení
a) Poradce se dobrovolně zavazuje při výkonu své činnosti dodržovat tento etický kodex a počínat si tak, aby bylo jeho jednání vždy v souladu se zásadami poctivého obchodního styku a s dobrými mravy. Poradce se dále zavazuje jednat při výkonu své činnosti s odbornou péčí a péčí řádného hospodáře. Poradce je povinen při výkonu své činnosti postupovat v souladu s obecně platnými právními předpisy a zdržet se jednání, které by ohrozilo důvěryhodnost Státního fondu životního prostředí ČR.
b) Dobrovolným přijetím etického kodexu poradce výslovně zdůrazňuje svůj zájem vyvarovat se v nejvyšší možné míře takového jednání, které může naplnit znaky nekalé, klamavé nebo agresivní obchodní praktiky.
III. Základní etické principy jednání poradce
i. poskytovat při nabízení svých služeb jen pravdivé informace a sdělovat všechny podmínky příslušného programu podpory i smluvního vztahu mezi klientem a poradcem jasně, srozumitelně a zřetelně;
ii. odpovídat na všechny otázky klientů přesně a srozumitelně a nezamlčet žádné skutečnosti, které mají nebo mohou mít pro klienta zásadní význam;
iii. ujistit se, že klient všem poradcem sděleným skutečnostem a poskytnutým informacím zcela porozuměl a souhlasí s nimi;
iv. nenabízet výhody, jejichž poskytnutí poradce nemůže zaručit;
v. nezneužívat své postavení k přímému či nepřímému nabízení či propagaci výrobků a služeb, na jejichž prodeji má poradce či osoby jemu blízké ekonomický či obdobný zájem;
vi. v případě asistence se zřízením elektronické identity klienta nezneužívat informace, které mohl při této asistenci získat, a dodržovat zásady správného nakládání s osobními údaji klientů.
i. je povinen jasně a srozumitelně poskytovat pravdivé a nezavádějící informace potřebné pro rozhodnutí klienta, zda se zapojit do příslušného programu podpory;
ii. nesmí zneužít důvěřivosti, nezkušenosti nebo neznalosti žadatele o podporu, zejména v případě starších či jinak zranitelných osob;
iii. je povinen přizpůsobit komunikaci odborné úrovni klienta;
iv. nesmí na klienta vyvíjet jakýkoli nátlak;
v. je povinen poskytnout klientovi jím vyžádaný nezbytný čas, aby klient mohl předané informace vyhodnotit;
vi. nesmí klienty obtěžovat nadměrným počtem pokusů o navázání komunikace, a to zejména v případě, pokud je zjevné, že žadatel nemá o nabízenou službu již zájem.
i. postupovat tak, aby klienta vědomě nevystavil riziku smluvních sankcí nebo odvodů;
ii. poskytnout klientovi na vyžádání aktuálně platné všeobecné či jiné smluvní podmínky;
iii. na základě obecně uznávaných zásad spravedlnosti a práva nezneužívat slabšího postavení klienta, nepoužívat nekalé obchodní praktiky, agresivní obchodní praktiky a klamavé obchodní praktiky.
i. při prokázaném porušení etického kodexu může být poradce vyřazen z evidence poradců Státního fondu životního prostředí ČR;
ii. porušení právního řádu ČR je současně porušením povinností vyplývajících z etického kodexu;
iii. porušení pravidel stanovených etickým kodexem může být podle zákona na ochranu spotřebitele vyhodnoceno jako porušení zákazu uplatňování nekalých obchodních praktik.