ETICKÝ KODEX

poskytovatele poradenství a administrativní podpory pro programy administrované Státním fondem životního prostředí ČR

I. Preambule

a) Etický kodex poskytovatele poradenství a administrativní podpory pro programy administrované Státním fondem životního prostředí ČR (dále jen „poradce“) je souborem základních pravidel a dobrovolně přijatých povinností a postupů vedoucích k etickému a profesionálnímu jednání při poskytování služeb.

b) Poradce se přijetím tohoto kodexu zavazuje, že bude žadateli o podporu z dotačních programů Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „klient“) srozumitelně poskytovat všechny informace, napomáhat mu v porozumění obsahu relevantních dokumentů a lepší orientaci v nabídce poskytovaných služeb.

II. Základní ustanovení

a) Poradce se dobrovolně zavazuje při výkonu své činnosti dodržovat tento etický kodex a počínat si tak, aby bylo jeho jednání vždy v souladu se zásadami poctivého obchodního styku a s dobrými mravy. Poradce se dále zavazuje jednat při výkonu své činnosti s odbornou péčí a péčí řádného hospodáře. Poradce je povinen při výkonu své činnosti postupovat v souladu s obecně platnými právními předpisy a zdržet se jednání, které by ohrozilo důvěryhodnost Státního fondu životního prostředí ČR.

b) Dobrovolným přijetím etického kodexu poradce výslovně zdůrazňuje svůj zájem vyvarovat se v nejvyšší možné míře takového jednání, které může naplnit znaky nekalé, klamavé nebo agresivní obchodní praktiky.

III. Základní etické principy jednání poradce
a) Poradce se při své činnosti zavazuje dodržovat zejména tato pravidla:

i. poskytovat při nabízení svých služeb jen pravdivé informace a sdělovat všechny podmínky příslušného programu podpory i smluvního vztahu mezi klientem a poradcem jasně, srozumitelně a zřetelně;

ii. odpovídat na všechny otázky klientů přesně a srozumitelně a nezamlčet žádné skutečnosti, které mají nebo mohou mít pro klienta zásadní význam;

iii. ujistit se, že klient všem poradcem sděleným skutečnostem a poskytnutým informacím zcela porozuměl a souhlasí s nimi;

iv. nenabízet výhody, jejichž poskytnutí poradce nemůže zaručit;

v. nezneužívat své postavení k přímému či nepřímému nabízení či propagaci výrobků a služeb, na jejichž prodeji má poradce či osoby jemu blízké ekonomický či obdobný zájem;

vi. v případě asistence se zřízením elektronické identity klienta nezneužívat informace, které mohl při této asistenci získat, a dodržovat zásady správného nakládání s osobními údaji klientů.

b) Poradce se nad rámec obecně závazných právních předpisů dobrovolně zavazuje po celou dobu kontaktu s klienty jednat eticky, s úctou, profesionálně, čestně, v dobré víře. Dodržuje proto zejména níže uvedená ustanovení, na základě kterých poradce:

i. je povinen jasně a srozumitelně poskytovat pravdivé a nezavádějící informace potřebné pro rozhodnutí klienta, zda se zapojit do příslušného programu podpory;

ii. nesmí zneužít důvěřivosti, nezkušenosti nebo neznalosti žadatele o podporu, zejména v případě starších či jinak zranitelných osob;

iii. je povinen přizpůsobit komunikaci odborné úrovni klienta;

iv. nesmí na klienta vyvíjet jakýkoli nátlak;

v. je povinen poskytnout klientovi jím vyžádaný nezbytný čas, aby klient mohl předané informace vyhodnotit;

vi. nesmí klienty obtěžovat nadměrným počtem pokusů o navázání komunikace, a to zejména v případě, pokud je zjevné, že žadatel nemá o nabízenou službu již zájem.

c) Poradce se zavazuje:

i. postupovat tak, aby klienta vědomě nevystavil riziku smluvních sankcí nebo odvodů;

ii. poskytnout klientovi na vyžádání aktuálně platné všeobecné či jiné smluvní podmínky;

iii. na základě obecně uznávaných zásad spravedlnosti a práva nezneužívat slabšího postavení klienta, nepoužívat nekalé obchodní praktiky, agresivní obchodní praktiky a klamavé obchodní praktiky.

d) Poradce bere na vědomí, že:

i. při prokázaném porušení etického kodexu může být poradce vyřazen z evidence poradců Státního fondu životního prostředí ČR;

ii. porušení právního řádu ČR je současně porušením povinností vyplývajících z etického kodexu;

iii. porušení pravidel stanovených etickým kodexem může být podle zákona na ochranu spotřebitele vyhodnoceno jako porušení zákazu uplatňování nekalých obchodních praktik.